24/01/2020

Ametsuchi Tenchi Heaven Earth

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. Shinto Shrines (jinja 神社) - Introduction .
. kami 神 Shinto deities .
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Ametsuchi 天地 Tenchi - Heaven and Earth
the world, the universe

A quote from 古事記 the Kojiki
自天地開闢始、以訖于小治田御世。故、天御中主神以下、日子波限建鵜草葺不合尊以前、爲上卷、神倭伊波禮毘古天皇以下、品陀御世以前、爲中卷、大雀皇帝以下、小治田大宮以前、爲下卷、幷錄三卷、謹以獻上。臣安萬侶、誠惶誠恐、頓首頓首。

ほろびのほのお 湧きいでて
つちとひととを つつめども
こはやすらけき くににして
ひかりのひとら みちみてり
ひかりにみてる あめつちは



. zooka no sanshin (sanjin) 造化の三神 three Deities of creation .
Kotoamatsukami 別天津神

Ame no minaka nushi no kami
天之御中主神(あめのみなかぬしのかみ)
- 至高の神

Takamimusuhi no kami 高御産巣日神
(たかみむすひのかみ)
- 征服や統治の神

Kami musuhi no kami 神産巣日神(かみむすひのかみ)
- 生産の神

. Tenjin Sama, Tenshin Sama 天神様 Honorable Deity of Heaven .
The Kami of the Sky, as expressed in 天神地衹 Tenshin Chigi.

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天の神と地の神 the Deity of Heaven and the Deity of Earth
天津神・国津神(あまつかみ・くにつかみ)
「つ」は現代語の「の」のことで、天の神・国の神という意味
- wikipedia

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- quote -
Amenominakanushi (天御中主 or 天之御中主神,
"Heavenly Ancestral God of the Originating Heart of the Universe")

is, according to the Shinto Kojiki, the first kami and the source of the universe. In Japanese mythology, Amenominakanushi is described as a "god who came into being alone" (hitorigami), the first of the zōka sanshin ("three kami of creation"), and one of the five kotoamatsukami ("distinguished heavenly gods").
- Origin
Amenominakanushi had been considered a concept developed under the influence of Chinese thought, but now most scholars believe otherwise. With the flourishing of kokugaku the concept was studied by scholars. The theologian Hirata Atsutane identified Amenominakanushi as the spirit of the North Star, master of the seven stars of the Big Dipper. The god was emphasized by the Daikyōin[clarification needed] in the Meiji period, and worshipped by some Shinto sects.[2] There are also scholars who believe that the Amenominakanushi concept was introduced in Japan sometime in the 7th or 8th century by the Nestorian or the Keikyo believers, underpinning its Christian origin.
- Kami concept
The god manifests in a duality, a male and a female function, respectively Takamimusubi and Kamimusubi. In other mythical accounts the originating kami is called Umashiashikabihikoji ("God of the Ashi [Reed]") or Kuninotokotachi (the "God Founder of the Nation"), the latter used in the Nihon Shoki. Some sources identify these deities as the three Kamis called (three creator-Kami", a conceptualization that also reflect the so-called Kami of the threefold whirl (Amatsu uzu-uzushiyatsunagi) in Yamakage Shinto. These three gods, identified as a third of the three versions of the cosmogonic myths involving the kami, appeared in Takamanohara or the "domain of heaven" during the birth of the cosmos.
According to The Ancient Shinto Deity Ame-no-minaka-nushi-no-kami Seen in the Light of Today, by Professor Katō Genchi, no authentic shrines dating from antiquity were dedicated to this deity, though two "recent" shrines, Wada-jinja (founded in A.D. 1659) and Okada-jinja, are allegedly dedicated to this god. Shinsen Shōjiroku mentioned only two families as descendant of Ame-no-Minaka-Nushi-no-Kami: Hattori-no-muraji and Miteshiro-no-Obito.
With the shinbutsu bunri separation, the deity of Buddhist origin Myōken, the "North Star", which was worshiped at many shrines, was changed to Amenominakanushi.
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天之御中主神(あめのみなかぬしのかみ、あまのみなかぬしのかみ)
Ame no Minakanushi no Kami

日本神話において最初に登場する神。天地開闢の際に、別天津神・造化三神の初めの1柱として宇宙に生成された存在であるとされる。
神名は
天の真中を領する神を意味する[1]。『古事記』では神々の中で最初に登場する神であり、別天津神にして造化三神[2]の一柱。『日本書紀』の正伝には記述がなく、異伝(第一段の第四の一書)に天御中主尊(あめのみなかぬしのみこと)として記述されている。『古事記』『日本書紀』共にその事績は何も記されていない。そのため天之御中主神は中国の思想の影響により創出された観念的な神であるとされるが、これに否定的な論もある。
平安時代の
延喜式神名帳』には天之御中主神を祀る神社の名は記載されておらず、信仰の形跡は確認できない。この神が一般の信仰の対象になったのは、近世において天の中央の神ということから北極星の神格化である妙見菩薩と習合されるようになってからと考えられている。現在、天之御中主神を祀る神社の多くは、妙見社が明治期の神仏分離・廃仏毀釈運動の際に天之御中主神を祭神とする神社となったものである[3]。また水天宮も天之御中主神を主祭神の一つとしている。
天之御中主神は
哲学的な神道思想において重要な地位を与えられることがあり、中世の伊勢神道では豊受大神を天之御中主神と同一視し、これを始源神と位置づけている。江戸時代の平田篤胤の復古神道では天之御中主神は最高位の究極神とされている。 ...
- - - More in the WIKIPEDIA !

- quote -
天地初発之時 - - 天地初めて発りし時に、
高天原に 成る神の名は、
- reference source : kojiki.kokugakuin.ac.jp... -

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Another meaning is given in
- Kotobank -

書物・荷物などの、上と下。「紙の天地」
the top and bottom of things, for example books or parcels.


大辞林 第三版の解説
① 大空と大地。宇宙。てんち。 「 -のともに久しく言ひ継げと/万葉集 814」
② 天の神と地の神。 「 -の堅めし国そ大和島根は/万葉集 4487」
① 天と地。空と大地。
② 宇宙。世界。 「 -創造」
③ 自分の存在・活動の場として認識している、限られた範囲。 「新しい-を求める」
④ 本や紙の上と下。また、荷物などの上面と下面。
⑤ 相違のはなはだしいこと。 「実力の差は-ほどもある」 「以前に替る事-也/浮世草子・桜陰比事 1」

〘名〙
① 天と地。乾坤(けんこん)。宇宙、世界の全体。
※万葉(8C後)五・八一四「阿米都知(アメツチ)の共に久しく言ひ継げとこの奇御魂(くしみたま)敷かしけらしも」
② 天の神と地の神。天地の神。天神地祇。
※万葉(8C後)二〇・四四八七「いざ子どもたはわざなせそ天地(あめつち)の固めし国そやまと島根は」
※古今(905‐914)仮名序「ちからをもいれずして、あめつちをうごかし、めに見えぬ鬼神をも、あはれとおもはせ」
③ 「あめつち(天地)の詞(ことば)」の略。
※口遊(970)書籍門「大為爾伊天奈徒武和礼遠曾〈略〉衣不禰加計奴 謂之供名文字、今案世俗誦阿女都千保之曾、里女之訛説也、此誦為勝」
④ 天地の詞を書くのに主として用いた字体の意か。万葉がな字体とも、行書体ともいわれ、諸説がある。
※宇津保(970‐999頃)国譲上「青き色紙に書きて松に書きたるはさうにてなつの字。赤き色紙に書きて卯の花につけたるはかな。はじめにはをとこにてもあらず、をんなにてもあらず、あめつちぞ。そのつぎにをとこで、はなちがきに書きて」
[1] 〘名〙
① 天と地。あめつち。天壌。また、天の神と地の神。
※大仏殿西曼荼羅銘(756)「等二日月一而貞明、同二天地一而長久」
※源氏(1001‐14頃)明石「ここら、横ざまなる波風には、おぼほれ給はむ。天地、ことわり給へ」 〔礼記‐曲礼〕
② 宇宙。世界。世の中。
※太平記(14C後)二九「三間芳屋千株松風、ことに人間の外の天地也けりと」
③ ある限られた生活の場を比喩的にいう。
※油地獄(1891)〈斎藤緑雨〉一「下宿屋秋元の二階を、登って左りへ突当りの六畳敷を天地(テンチ)とする」
④ 天と地ほどの大きな差違があること。天地の相違。天地懸隔。
※蔭凉軒日録‐延徳二年(1490)閏八月一七日「月翁事者、西山与二東京一相隔天地也」
⑤ 紙、本、荷物などの上部と下部。うえした。
※洒落本・通言総籬(1787)一「ひゃうぐもようござりやした。天地はやっぱりふとじけだが」
⑥ (━する) 上下をひっくりかえすこと。
※滑稽本・早変胸機関(1810)「裾廻しは天地(テンチ)するだよ」
⑦ 算盤の桁より上の玉が一個ある所(天)と、その下の玉が五個ある所(地)。江戸時代、上方でいった語。
※新板なぞづくし(1830‐44)五「天地の大算用(とかけて)あづさみこ(ととく心は)くちをよせる」
⑧ 雑俳の折込みの一種で、同一の漢字を頭と尾に置くもの。たとえば、「戸」の題で、「戸袋は戸隠山か引く雨戸」の類。
[2] 「てんちまる(天地丸)」の略。
※雑俳・柳多留‐六六(1814)「和歌のみか天地の動く御船唄」


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. Shrine, Shinto Shrine (jinja 神社) - Introduction .

. kami 神 Shinto deities - ABC-LIST - .

. Tenjin Sama - Sugawara Michizane Legends 天神菅原道真伝説 .
天神様 Tenjin Sama refers to a shrine for Michizane.
Legends about his shrines are collected here.


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. Legends and Tales from Japan 伝説 - Introduction .


....................................................................... Fukui 福井県 .....
Tenshin chigi天神地衹 The Kami of the Sky 天の神
During the New Year he comes down from heaven and is venerated as Toshigami 年神.

. toshigami 年神 God of the Year .




....................................................................... Hokkaido 北海道 .....
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. kaminari 雷と伝説 Legends about Thunder and Lightning .
The trees Chisakini チサキニ (Chikisani) and Ohyo (Atoni) おひょう(アトニ).
akadamo あかだも(チサキニ chisakini)




....................................................................... Kagoshima 鹿児島県 .....
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大島郡 Oshima district // Ten no Kamisama 天の神様

hijama 火玉 / ヒジャマ ball of fire - in local dialect
Once 天の神様 got an order and went to burn a home with a hijama ヒジャマ(火玉)fire ball.
But the qheen of the house was very careful and did not get burned.
She never left the lid on the water jar outside and when it begun to make a strange sound, she kenw that a hijama would fall down soon.

. hinotama, hi no tama 火の玉と伝説 Legends about fire balls / 火玉 .
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天の神様 Ten no Kamisama
On special days people are not allowed to thatch a roof. If they do Ten no Kamisama will come and cause fire or a flash of lightning.
Once this happened to a home and a blue fire came fallilng from the sky, burning the roof.




....................................................................... Kochi 高知県 .....
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香美郡 Kami district 物部村 Monobe village

tachi 太刀 long sword
During 天の神の祭 the festival for Ten no Kami they use tachi 太刀 a long sword during a dance where a mortar is hit by it. Sometimes this causes sparks and a fire starts.
Once a man stole this long sword but his home burned down and he brought the sword back to the owner.




....................................................................... Nara 奈良県 .....
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吉野郡 Yoshino district 上北山村 Kami-Kitayama village

oni 鬼 demon / Yamanokami 山の神
A fisherman named 六兵衛 Rokubei came to get some material for a new net. At night to came to the cave 大蛇嵓 Daijagura and lit a fire. There came a woman of about 40 years, ate rice with him and drunk his sake 酒 rice wine. They met there regularly until a 天地鳴動 loud sound from heaven and earth was heard and Rokubei lost conciousness.
When he came back to his senses, there was the woman and an old man with white hair.
The woman turned out to be the local Oni and the old man the Yamanokami of Odaigahara.

Odaigahara 大台ケ原

This spectacular hiking course features a moss-draped forest, a beech forest, wild animals including deer and views as far as the sea. Some have compared the views to the scenery in the movie “Avatar."
From the summit is a panoramic view of the surrounding countryside that in the autumn bursts with the rich colour of turning leaves. The best time to visit is mid-October to early November when the various tree species are at their most brilliant.
- source : vill.kamikitayama.nara.jp/kanko... -


. 山の神 Yamanokami in Nara .

. Oni densetsu 鬼伝説 Regional Demon Legends .




....................................................................... Oita 大分県 .....
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東国東郡 Higashi-Kunisaki district 安岐町 Aki town

. Yamanba, Yamauba 山姥 the Mountain Hag .




....................................................................... Yamagata 山形県 .....
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. tenaga ashinaga 手長足長 "long arms, long legs" Yokai .
and the island 飛島 Tobishima.




....................................................................... Yamanashi 山梨県 .....


sanshichuu 三尸虫 / サンシチュウ the thre worms
. san-shi no mushi, sanshi no mushi 三尸の虫 The Three Worms .


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- reference : nichibun yokai database -
天の神 OK
22 地の神
30 天地 collecting

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- #tenchi #ametsuchi #kojiki #sanshi -
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1 comment:

Gabi Greve said...

Yamagata
飽海郡 Akumi district 遊佐町 Yuza town

Once upon a time, there lived 手長足長 Tenaga and Ashinaga on 鳥海山 Mount Chokaisan.
They were so huge, they could stand on the mountain top, strech the long arms to grab fishermen from the ocean and eat them.
Ten no Kami 天の神 The Deity of Heaven became angry about this and made the mountain explode. Part of the debris became the island 飛島 Tobishima (The Island that has flown here.).
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https://kappapedia.blogspot.com/2015/07/tenaga-ashinaga-monsters.html
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